3,057 θεάσεις

“Ένας σπουδαίος δημιουργός του σινεμά μιλά για το παιδί. Εκπαιδευτική προσέγγιση του κινηματογράφου”

Αίθουσα: Αίθουσα Βιβλιοθήκης, Κτίριο Β, Σάββατο 28 Απριλίου 2018 & Κυριακή 29 Απριλίου 2018

Αφορά: Όλους/ες

Θέσεις: 25

Διάρκεια: 3 ώρες

Εκπαιδευτής: Γουλής Δημήτρης


Σύντομη περιγραφή του εργαστηρίου:

Τι εννοούμε με τον όρο «κινηματογραφική παιδεία»;

Σήμερα, είναι γενικά αποδεκτό ότι η κινηματογραφική παιδεία αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις άξονες του ευρύτερου οπτικοακουστικού αλφαβητισμού. Για αυτό το λόγο, η πρόσληψή της οφείλει να παρακολουθεί και να υιοθετεί τις σύγχρονες προσεγγίσεις, οι οποίες κινούνται σε τρεις παράλληλους άξονες, που αφορούν τη δυνατότητα πρόσβασης και τη θέαση των κινηματογραφικού υλικού, την γνωστική πρόσληψη και κριτική ανάλυσή του και τέλος, την δημιουργία υλικού, μετατρέποντας το θεατή σε ενεργό, αυτόνομο δημιουργό.

Σε αυτό το βιωματικό σεμινάριο, που αξιοποιεί την κινηματογραφική ταινία «Τα 400 χτυπήματα» του Φρανσουά Τριφό και την ταινία “Το κόκκινο μπαλόνι” θα παρουσιαστούν διαφορετικές προτάσεις προσέγγισης των θεμάτων που προκύπτουν από αυτήν.

Αρχικά, θα προσεγγίσουμε:

α. τους τέσσερις άξονες μελέτης οπτικοακουστικού υλικού
β. τους τρεις τρόπους προσέγγισής του από το παιδί και
γ. τα στάδια που μπορούμε να ακολουθήσουμε.

Μία από τις προτάσεις θα δουλευτεί βιωματικά με στόχο την ανάδειξη όλων των παραπάνω. Το υλικό, που θα παρουσιαστεί και θα δοθεί και με τη μορφή Φύλλων Εργασίας, μπορεί να αξιοποιηθεί ως διδακτική πρόταση, ως πολιτιστικό πρόγραμμα, ως ερευνητική εργασία ή ως μία πρωτότυπη σχολική δραστηριότητα. Στο τέλος, οι συμμετέχοντες θα δημιουργήσουν το δικό τους υλικό.

Προϋποθέσεις συμμετοχής: Οι συμμετέχοντες μπορούν να έχουν μαζί τους: φωτογραφικές μηχανές με κάρτα π.χ micro SD, USB stick, μολύβια, στιλό, ψαλίδι, μια κόλλα. Επίσης, όσοι συμμετέχουν καλό θα είναι να έχουν δει την ταινία Τα 400 χτυπήματα του Φρ. Τριφό ή την ταινία “Το κόκκινο μπαλόνι“.


Λίγα λόγια για τον εκπαιδευτή

Ο Δημήτρης Γουλής είναι Ε.ΔΙ.Π, Τμήμα Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Τέλειωσε το 1987 την Παιδαγωγική Ακαδημία της Αλεξανδρούπολης και πήρε το πτυχίο του Π.Τ.Δ.Ε. Ιωαννίνων το 1999. Το 2001 απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και το 2010 ολοκλήρωσε τη διατριβή του στη παιδική λογοτεχνία στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως δάσκαλος στη Σχολή Κωφών από το 1989 έως το 1993 και υπηρέτησε σε σχολεία της Κατερίνης, της Κέρκυρας, του Κιλκίς και της Θεσσαλονίκης από το 1995 μέχρι σήμερα. Έχει διδάξει ως επιμορφωτής στην εισαγωγική επιμόρφωση των Π.Ε.Κ., την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τα νέα βιβλία, το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, το Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ), όπως και σε αντίστοιχο σεμινάριο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. Δίδαξε, επίσης, σε σειρά μαθημάτων για την παιδική λογοτεχνία και τη δημιουργική γραφή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) του Α.Π.Θ. Το 2016 δίδαξε και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του ΤΕΠΑΕ τα μαθήματα «Εικόνα του βιβλίου/εικόνες της οθόνης για παιδιά» και «Εικονογραφημένο βιβλίο».

Έχει λάβει μέρος σε συνέδρια, με ανακοινώσεις, που σχετίζονται με ζητήματα διδακτικής της γλώσσας, της λογοτεχνίας και της χρήσης των Τ.Π.Ε. στη σχολική πράξη. Μέλος της συγγραφικής ομάδας του λεξικού για το δημοτικό Σχολείο (2007). Συμμετείχε, επίσης, στη συγγραφή των βιβλίων για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην ελληνική μειονότητα της Αλβανίας.

Τα τελευταία χρόνια ασχολείται, επίσης, με ζητήματα ιστορίας και διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα, έχοντας παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια και συνέδρια στην Ιερουσαλήμ (Yad Vashem) το 2012 και το 2014, το Παρίσι (Μémorial de la Shoah) το 2013, το Λούμπλιν της Πολωνίας (Yad Vashem & Brama Grodzka) το 2013 και τη Ρώμη (Yad Vashem) το 2014. Το 2017 ξεκίνησε μεταδιδακτορική έρευνα (Post-Doc) στο ΠΤΝ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, πάνω σε ζητήματα μελέτης αρχειακού υλικού, διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας και Ολοκαυτώματος. Τον Οκτώβριο του 2015 η Γαλλική Δημοκρατία του απένειμε τα διάσημα του Ιππότη του Ακαδημαϊκού Φοίνικα (Chevalier de l’ Ordre des Palmes Académiques) για την προσφορά του στην προώθηση της γαλλικής γλώσσας και κουλτούρας αλλά και τη στράτευση προς τη διδασκαλία της μνήμης του Ολοκαυτώματος.

Υπήρξε Διευθυντής για επτά χρόνια (2011-2017) στο 67ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, το σχολείο όπου την περασμένη σχολική χρονιά φιλοξενήθηκαν 35 περίπου προσφυγόπουλα από τη Συρία, στα πλαίσια της Δομής Υποστήριξης Προσφυγόπαιδων του Υπουργείου Παιδείας. Για τις δράσεις και τις προσπάθειες ένταξης αυτών των παιδιών, το σχολείο παρουσιάστηκε ως καλή πρακτική στο Διεθνές Συνέδριο Education for Refugee Children – Current practises and the Way ahead, που έλαβε χώρα την 1η Δεκεμβρίου 2016 στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες.

Share This
Αρέσει σε %d bloggers: