2,039 θεάσεις

“Να σου πω μια ιστορία…”

Αίθουσα: Αίθουσα Εκδηλώσεων, Κτίριο Α, Σάββατο 28 Απριλίου 2018

Αφορά: Εκπαιδευτικούς, Φοιτητές, Εμψυχωτές και όσους αγαπούν τις ιστορίες και τον κινηματογράφο Θέσεις: 30

Διάρκεια: 3 ώρες

Εμψυχωτές: Χαρά Ανδρεάδου, Σταύρος Γρόσδος, Ματθαίος Φραντζεσκάκης


Σύντομη περιγραφή του εργαστηρίου:

Τι είναι προφορική ιστορία και πώς συνδέεται με το ντοκιμαντέρ; Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προσεγγίσουν και να αξιοποιήσουν προφορικές μαρτυρίες σε ψηφιακά περιβάλλοντα για διάφορες διδακτικές περιστάσεις και γνωστικά αντικείμενα; Με ποιον τρόπο οι προφορικές ιστορίες συνδέονται με το ντοκιμαντέρ και πώς αξιοποιούνται με δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο στη διδασκαλία;

Γιατί χρειαζόμαστε τις ιστορίες; Οι ιστορίες μέσα από την οικουμενικότητά τους συνδέουν τόπους, χρόνους και πολιτισμούς. Επιδραστικές ιστορίες -μια ταινία, μια προφορική μαρτυρία που περνά από γενιά σε γενιά- έχουν τη δύναμη να μας φέρουν κοντά σε κάτι μεγαλύτερο από τον εαυτό μας. 

Στο επίκεντρο της προφορικής ιστορίας μαρτυρίες ανθρώπων, αφηγήσεις ζωής που αναδεικνύουν, αποκαλύπτουν, συμπληρώνουν, φωτίζουν όψεις της προσωπικής αλλά και τις συλλογικής ιστορικής μνήμης. Στο επίκεντρο του ανθρωποκεντρικού ντοκιμαντέρ, που κερδίζει συνεχώς έδαφος στις μέρες μας, ιστορίες καθημερινής ζωής, πορτρέτα ανθρώπων που τραβούν την προσοχή για την αμεσότητά τους, την αλήθεια τους, τις αποκαλύψεις τους, τις φωνές και τις σιωπές τους.

Λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω παραδοχές, στο 3ωρο βιωματικό εργαστήριο, θα προσεγγίσουμε τις παράλληλες διαδρομές της προφορικής ιστορίας και του ανθρωποκεντρικού ντοκιμαντέρ και τις συνέργειές τους σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.

Το σεμινάριο περιλαμβάνει βιωματικές ασκήσεις προφορικής αφήγησης, εμπειρία ακρόασης προφορικών μαρτυριών, προβολή ντοκιμαντέρ μικρού μήκους (ελληνόγλωσσων και αλλόγλωσσων), δραστηριότητες διδακτικής αξιοποίησης.


Λίγα λόγια για τους εμψυχωτές

Η Χαρά Ανδρεάδου έχει κάνει σπουδές στα Παιδαγωγικά, στην Αρχαιολογία και στην Ιστορία (Α.Π.Θ.) και μεταπτυχιακές εξειδικεύσεις στη Διδακτική των Κοινωνικών Επιστημών, την Προφορική Ιστορία και τις Πολιτισμικές Σπουδές. Έχει εργαστεί ως δασκάλα σε δημόσια και πειραματικά σχολεία, ως αρχαιολόγος σε ανασκαφές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ως ιστορικός στη δημιουργία ψηφιακού αρχείου προφορικής ιστορίας στα Χανιά και ως μουσειοπαιδαγωγός στο σχεδιασμό και στην εμψύχωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων μουσείων και χώρων πολιτισμού. Από το 2011 εργάζεται ως Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας Εκπ/σης. Τα ενδιαφέροντά της, οι έρευνες και οι δημοσιεύσεις της εστιάζουν σε ζητήματα ιστορικής εκπαίδευσης, πολιτειότητας, δημόσιας/προφορικής ιστορίας, μουσειοπαιδαγωγικής και αξιοποίησης των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη.

Είναι επιστημονική σύμβουλος στις εκπαιδευτικές παραγωγές/δράσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, επιστημονικώς υπεύθυνη και συντονίστρια εργαστηρίων προφορικής ιστορίας στη δράση «Κρήτη/Προφορική ιστορία» (http://creteoralhistory.org) και «Αληθινές Ιστορίες/CRete Education Documentary Project (CR.E.DOCκαι δημιουργός/εμψυχώτρια στο πρόγραμμα κινηματογραφικού γραμματισμού «Cineγραφήματα» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων (https://www.chaniafilmfestival.com/1st-lab-cinegrafimata).

Είναι μέλος των συγγραφικών ομάδων των βιβλίων: 1/ «Προφορικές Ιστορίες. Ένας οδηγός προφορικής ιστορίας για την Εκπαίδευση και την Κοινότητα» (2012), 2/ «Από τα ίχνη στις μαρτυρίες. Η επεξεργασία των ιστορικών πηγών στο μάθημα της ιστορίας» (2011), των εκπαιδευτικών λογισμικών: 1/«Παιχνίδια Ιστορίας στο Μουσείο Ελευθερίου Βενιζέλου» (2013), 2/«Το ελληνικό κράτος: Γέννηση και ανάπτυξη της σύγχρονης Ελλάδας» (ΥΠΕΠΘ & εαΙΤΥ, 2008), 3/«Επεξεργασία Ιστορικών Πηγών» (ΥΠΕΠΘ & εαΙΤΥ, 2008) και της εκπαιδευτικής μουσειοσκευής «Μετά φιλικωτάτων αισθημάτων… Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» (Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος», 2017).


Ο Σταύρος Γρόσδος είναι Σχολικός Σύμβουλος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, με μεταπτυχιακές σπουδές στη διδακτική της Γλώσσας και διδάκτορας οπτικοακουστικού γραμματισμού και δημιουργικής γραφής στην Εκπαίδευση (Παιδαγωγική Σχολή του Α.Π.Θ.). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα στρέφονται γύρω από τα ζητήματα της διδακτικής της γλώσσας, της διδακτικής της τέχνης, της δημιουργικής γραφής και του οπτικοακουστικού γραμματισμού. Δίδαξε δημιουργική γραφή, ως εξωτερικός συνεργάτης, στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Είναι δημιουργός και εμψυχωτής στο πρόγραμμα κινηματογραφικού γραμματισμού «Cineγραφήματα» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων (https://www.chaniafilmfestival.com/1st-lab-cinegrafimata).

Έχει δημοσιεύσει πλήθος άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά και έχει εισηγηθεί σε συνέδρια. Είναι συγγραφέας των βιβλίων: 1/ «Γλώσσα και Τέχνη» (2003) (συλ.), 2/ «Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός: Μήπως είμαι εγώ;» (2005) (συλ.), 3/ «Παιχνίδια φιλαναγνωσίας και αναγνωστικές εμψυχώσεις» (2011) (συλ.), 4/ «Δημιουργικότητα και Δημιουργική Γραφή. Από το παιδί γραμματέα στο παιδί δημιουργό κειμένων» (2014), 5/ «Εικόνα και Δημιουργική Γραφή» (2017).


Ο Ματθαίος Φραντζεσκάκης είναι διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων (https://www.chaniafilmfestival.com), υπεύθυνος της εκπαιδευτικής δράσης κινηματογραφικής παιδείας «Cineμαθήματα» (https://www.chaniafilmfestival.com/cinemathimata), επιστημονικώς υπεύθυνος του project «Κρήτη/Προφορική ιστορία» (http://creteoralhistory.org) και της εκπαιδευτικής δράσης «Αληθινές Ιστορίες / CRete Education Documentary Project  (CR.E.DOC).

Γεννήθηκε στα Χανιά, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε μαθηματικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έχει κάνει κύκλους σπουδών στην δημοσιογραφία, στην διοίκηση μονάδων πολιτισμού, τον κινηματογράφο και την διοίκηση φορέων Κοινωνικής Οικονομίας. Από το 1995 διδάσκει σε δομές της τυπικής και της άτυπης εκπαίδευσης. Έχει εργαστεί σε έντυπα, ραδιόφωνο και τηλεόραση. Από το 2002 διευθύνει την Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης και την εφημερίδα πολιτισμού «Πυξίδα της Πόλης». Από το 2000 ασχολείται με τον κινηματογράφο και ιδιαίτερα με την εκπαιδευτική του διάσταση. Συμμετείχε στην παράγωγη αρκετών ντοκιμαντέρ, εκπαιδευτικών ταινιών καθώς και στη διοργάνωση δεκάδων εκδηλώσεων ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς.


Share This
Αρέσει σε %d bloggers: